Takaisin

Militaria 2014

Julkaistu 23.5.2014 | Tapahtuma

Perjantaina 23.5 .2014 kulki kolmetoista Soturia kohti Kuhmoa ja moottoripyörällä kuten arvo maailmaamme sopii.
Järjestys oli 3 porukkaa ja 1 + 1 matkalaista.Melko Kattavasti ympäri Suomen maata oli meitä.
Kalifi tuli esikuntineeen Konginkankaan mökiltä päivan kuluessa , Pasi Nivalasta, Tuomas Jyväskylästä, Riston ryhmä
lähti Kivihovilta Suomusjärveltä ja Perässä hiihtivät Mika kumppaneineen.
Perillä Kuhmossa oltiin kaikki jo kahdeksan korvilla iltasella.Helteinen ja kaunis perjantai ennusti onnistunutta matkaa.
Muiden Tuloaen osaa reittikertoa mutta oman porukkani kertoilen
Lähtö kymmenen jälkeen pääränniä kohti Helsinkiä sillä pitäähän sitä olla vertailupohjaa Kuhmon Liikennekaaokseen.
Jo ennen Keravaa Mika eksyi huoltsikkaa hakiessa.Keravalta Lahti-Heinola ja vihantasalmella ruokataukoa.
Reippasti viitostien perjantai autojonossa mikkelin ohi ja juvan ohi ja jonossa joroisiin ja varkaudesta leppävirralle jossa
moinen kurjuus ahdisti ja tauon jälkeen suunnattiin vehmersalmen sillalle jossa maisemia katseltiin.Siitä Tuusniemelle ja välissä pikku soratien pätkä ja matka jatkui kohti Kaavia mutalingon perässä ja sehän meni jotta piti oikein mukana seurata ja niinpä lipsahti yks risteys väärin ja kurvailtiinluikonlahden kautta Juukaan
Siellä tankattiin kehuttiin pihalla ollutta perinnemopoa (solifer export ) ja Nurmekseen pyyhkäistiin jotta heilahti.Nurmeksessa tankattiin ja Kuhmoon tultiin
viimosina.
Huoneet saatiin ja Nesteytys aloitettiin , Terassilla pidettiin lyhyet esittelyt ja retkitarrat jaettiin
Käytiin Eskobaarissa iltapalalla ja lepolaatikkon melko ajoissa
Paikalle oli saapunet seuraavat Herrat

• Tuomas Linden  Honda
  • Juhani Koitto   Yamaha
  • Kosti Kaivonen Yamaha

ja Aamu koitti ja kaikki heräs , ukot ja pyörät, jopa bemarit , Hotelli kainuun aamupala oli kohtuullinen joskin huoneissakin tarkeni.

Lauantaina kerättiin pyörät riviin kaupungitalon eteen ja siitä yhdeksän korvilla tankille ja siitä kohti Kiekinkoskea letkassa , korkean kohdalla oikealle ja vetkon suuntaan ja kesselin kulmalla ruotinjärven soraränniin jota oli rapiat parikyt kilsaa josta saaavuimme Kilpelänkankaan mustomerkille.
Siellä Kalifi Suominen laski kukkasen Sotasankareiden kunniaksi ja hiljennyimme hetkeksi kunnioitamaan heidän ansioitaan
Paikalla suoritettiin myös osallistuja arvonta ja silmätipat pulmapelin kanssa voitti Pasi Peltosaari Rauno Järvisen ollessa onnettarena-
Matka jatkui saunajärven muistomerkille ja korsua ja taistelulinjoja tutkailtiin.
Tie vaan parani kun suunnattiin heinäjoen mottiin jossa paikallisia aateen etsijöitä haastateltiin ja mestarit tarinoi paikalliseen tapaan meille legendoja.
Nurmijärven ohi tultiin , kaatuneiden metsiköiden määrää katseltiin , oli tainnu olla trompi puhaltelemassa -
Lieksaan tultiin ja ruokataukoa pidettiin , muut kiireesti syömään paitsi Rauno joka bongas tosi motoristin (sivuvaunu härveli) joka ketoili retkistään
Äiti Venäjällä.Kun syöty ja tankattu oli niin Pankakosken kautta kohti Kontiovaaran maisematietä, kaunis soratie , toistakyt kilsaa harjun päällä saa ajella
Pysähdyttiin Siiviliuhrien muistomerkillä ja mietittiin sodan julmuutta.Tietty tietä kehuttiin niin ja bemareita.
Ajettiin eteenpäin ja tielle 5202 tultiin josta vasemmalle ja hattuvaaran tielle takas josta kohti hattuvaaraa melko heikkokuntoista kestopäälyste tietä joka muuttui
soratieksi jossa on melkoinen keskiharja, eli aika haasteeline ajettava moottoripyörällä.
Hattuvaarassa tutkailtiin tykkejä taistelijan talolla joka oli sulki.
Kurvattiin Eu:n itäisempään pisteeseen jossa Vilkuteltiin Iivanalle ja rullailtiin kuulalaakerisoralla , tultiin samaa reittiä takas hattuvaaraan ja kohti ilomantsia
siellä kahvi ja tankkaustauko.
Möhkön mantaa käytiin katsomassa ja oinasalmen konekivääri pesäke tutustuttiin, otettin ryhmäkuvaa ja kehuttiin Suomen kesää ja luontoa
Siitäpä kohti Joensuuta jonne saavuttiin kahdeksan korvilla,
Väki aloitti reippaasti nestetyksen jahka oli saanu pyörän parkkiin ja puomin ylös
Saunottiin ja vietettiin lämmintä iltaa joensuun lämmössä.katseltiin terassilla ohikulkevia ja nautittiin kesäisestä ilmanalasta

Ja sunnuntai aukeni 24 asteen lämmöllä, kyllä motoristin kelpaa
Aamuset pekonit lärviin ja 11 reipas ryhmä pakeni puomin alta yhdeksän aikoihin ja kohti ylämyllyä josta Pasi erkani kohti Nivalaa ja muut liperin suuntaan
kun ensin tankattiin vehkeet Shellillä.
Liperistä tietä 476 (kaunis tie ) sapun kohdalle josta kohti enonkoskea ja hanhivirran lautan jälkeen pikkutauko jossa kyseltiin Kalifin ja Keijon heräämisiä,
olivat jo varusteita päälle vetämässä ja suuntana pääkaupunkiseutu.
Lauttamatka oli lyhyt mutta veden äärellä oli useampi aste viilempää kuin muuten , metkan iso ero ?
Enonkosken bensiksellä oli kuulemma bensan hinta kohillaan ja savolinnan ohi päräytettiin uutta ohikulkutietä melkein niin kuin vahigossa
levähdysalueen kioskilla kahviteltiin ja tarinoitiin paikallisen motoristin kanssa muutama sana.
Kallislahden kohilta kohti Sulkavaa jossa tankkautaukoa kesäisen kelin helliessä.
Sulkavalta tielle 435 ja siitä tielle 434 kohti puumalaa ja tavoitettin tie 62 josta kohti anttolaa. Pistohiekan kohdalla lyhyt pysähdys jossa päiviteltiin
saimaan rantojen kauneutta,Kosteutta oli jo ilmanalassa Hurisalon suuntaan lähdettiin ja höyry nousi maasta kun soratien lumoon päästiin, hieno pätkä
joskin ukkoskuuro herätteli väen ja Maijan baarissa ristiinassa ruokailtiin , hyvää ruokaa oli ja matka jatkui tietä 420 mäntyharjulle josta tietä 368 voikosken
ja orilammen kautta vuohijärvelle josta jaalaan ja aina vierumäelle jossa kahvitauko.
Rakeiden saattelemina vääksyyn ja siitä lammille jossa Hanski jatkoi kotikulmilleen ja me muut Turenkiin jossa tankkausta myös
Turengista oinaala,topeno Markon opastaessa ryhmää , pikku pätkä 54 ja pilpalaa päin ja räyskälään kyrvattiin ja portaan tielle tultiin jota tultiin (ainakin osa )
ihan niinkuin kuuluukin ja letkun tietä somerolle jossa shellillä pysähdyttiin
Sanottiin kiitos sanat ja väki erkani omille poluilleen
Eli
KIITOS OSALLISTUJILLE

Onnistunut ja mukava retki kelin suosiessa
ja vehkeetkin pelas ukkoja myöten
jopa bemarit toimi

T Mika

Ps tehdään taas jossain vaiheessa joku retki johonkin päin