Takaisin

Matkakertomus Militaria 2016

Julkaistu 30.6.2016 | Uutinen

Tiistaina 7.6.2016 lähtivät innokkaimmat kohti Enontekiön Hettaa ja siellä kohteena Majatalo Hetta. Kalifi joukkoineen pääsi tiistaina Tornioon, Kosti ja Tuomas Keski-Suomeen (työleirin kautta) ja Marko aloitti leikkisästi rautapersustan ja vietti vuorokauden moottoripyörän satulassa.

Keskiviikkona aamusella aikaisimmin kohti pohjoisen yötöntä yötä lähti ryhmä Kiikala Väyrysellä ja myös huoltoauto. Mika ja Juhani nouti Nivalan kautta Pasin ja Jussi yksinäisenä ratsuna suuntasi Lapualta Hettaan. Vaan reippaassa sateessa ja vilvoittavassa tuulessa saimme päivän kulkea. Kohtuullisen märkänä oltiin perillä illalla Hettassa, Jussi viimeisenä vaan kaikki kunnossa. Ilma oli keskiviikkona tuulesta johtuen melko haasteellinen eli mukava retki oli odotuksessa.

Torstai oli aamu raikas (nollassa) ja aloitimme seppeleen laskulla. Laskimme seppeleen Sankarihaudalle ja kunnioitimme sodassa menehtyneitä. Velvollisuudet suoritettuamme nousimme ratsujen selkään kiittäen siitä että sade oli kuivaa lunta, että emme kastuisi niin lujasti. Saavuttiin Järämän linnoitukseen ja linnoitus koluttiin ja jykeväksi havaittiin. Linnoitukselta kohti Kilpisjärveä ja matkalla tutustuttiin Iiton palsa-suohon. Todelliset viimeiset laukaukset kuultiin maanteittemme korkeimmalla kohdalla ja laskeuduttiin Kilpisjärven kautta Mallan kansallispuiston parkkipaikalle, jossa huoltojoukot valmisti kenttälounaan. Lounaalla paleltumisen jälkeen jatkettiin kohti Hettaa ja matkalla pikkupysähdys Lätäsenon kohdalla. Siitä Kalifi Seppo ja Paul jatkoivat suoraan majatalolle ja muut poikkes Kuttasen kautta hiekkarannan katselmukseen, lumessa vaan järvi oli sula. Iltasella kaikki ehjinä perillä Majatalolla ja saunominen, Kalifin tarinoiden ja Kodan iltapalan jälkeen jäimme odottamaan kuivempaa ja lämpimämpää seuraavaa päivää, torstaina ei juuri yli kahden asteen ilma käynyt.

Perjantaina reippaina aamupalan jälkeen suunta kohti Kautokeinoa paitsi Paul joka lähti rengaskaupoille. Ensin Kolariin ja siitä Rovaniemen kautta Ivaloon. Muut ihmetteli rajan jälkeen kaatunutta hollantilaisrekkaa ja pidettiin tupakkitaukoa. Karasjoen risteyksessä huoltoauto lähti kohti muistomerkkiä, Kalifi ja Seppo Ivaloa kohti ja muut Altaan. Laskeutumiskanjonissa kuvaustauko, Altassa tankkaus, ylängölle mennessä selvittiin tutkasta (otti toiseen suuntaan) ja ylängöllä havaittiin jotta Keijolla rautainen vyö paistelee renkaasta. Vauhtia pois ja rauhallisesti sotilassairaalan raunioille, jossa huoltoauto odotti jälleen kenttälounaan merkeissä. Keijo lähti piiputtaa kohti Ivaloa ja muut tutustui raunioihin. Karikasniemellä tankattiin ja Pasi ja Marko laskeutui Ivaloon Angelin kautta ja muut viivasuoraa väylää, jossa aurausvallit muistutti pohjoisen kesästä. Sitten kohti Kaamasta, jossa muistomerkillä pysähdys. Kaikki ehjinä Ivalossa joskin hiljaisessa hotellissa. Ei ollu tanssi-iltaa, vaikka toiveissa oli.

Lauantaina lähtö kohti etelää, Kalifin, Sepon ja Paulin tavoitteena Kalaniemi, muut Kajaania tavoittelemaan. Kiikalan ryhmä lähti kohti itärajan sotamuistomerkkejä tavoitteena kotoinen Kiikala ennen sunnuntain kirkon menoja. Pääporukka magneettimäen kautta Kaunispäälle, siitä tankkaus ja Laanilan silta ja siitä Tankavaaran luontokeskukseen, joka oli lauantaisin suljettu mutta korsun jäänteet katseltiin ja ajaa päräytettiin Vuotson kautta Sompiojärvelle. Täällä huoltojoukot kahvit keitti ja makkarat paistoi. Sorakeisari ja kaupunkilaisserkku lähtivät kiertämään Lokan soraränniä ja muut Sodankylän kautta Pelkosenniemelle, jossa Andyn patsaalla pysähdys. Kemijärvellä ruokailu ja hiekan valtiaat otti meidät kiinni. Yhtä matkaa Auttikönkäälle, jossa tukin uitto ränniä ihasteltiin. Siitä poroja vältellen Posiolle ja Posiolta Taivalkoskelle, jossa tankkaus ja kahvitauko. Taivalkoskelta Suomussalmen kautta Hyrynsalmelle, jossa kopterin luona luova tauko. Kajaaniin saavuttiin ja tarkan seulan kautta saimme yösijan. Ennen unten maille menoa kävimme Hesessä sormi-illallisella. Aamulla auringon paisteessa kohti kotia huoltoauto 5-tietä ja Jyväskylän kautta Saloon, Marko, Pasi ja Jussi Kärsämäen kautta alas/kotiin, Mika, Juhani, Tuomas ja Keijo Pielaveden ja Keski-Suomen, Jyväskylän, Korpilahden, Sysmän ja Asikkalan kautta aina Hyvinkäälle asti ja siitä Saloon. Kokonaismatkaa saimme päälle 3500 km ja kaikki ehjinä kotikulmille.

Kiitos kaikille matkalla olleille! Kuvia löytyy kuvagalleriasta